Skocz do zawartości
s3ns

A4 B6 Wymiana podsufitki Avant, bez szyberdachu - Fotorelacja

Rekomendowane odpowiedzi

s3ns

Cześć,


było trochę urlopu, więc postanowiłem wrzucić na auto kupioną wcześniej czarną podsufitkę z S-line   :naughty:  Szukałem wątków, aby przygotować się do tej pracy, jednak nie ma tego dużo. U nas na forum jest dość szybkie "how to" dla sedana, z avantem gorzej, nie znalazłem nic nawet na zagranicznych forach. Stąd postanowiłem zrobić fotostory, przynajmniej demontażu. Wymieniłem podsufitkę z wszystkimi słupkami górnymi, nie wymieniałem dolnych słupków i elementów przy nogach, bo miałem je czarne, identyczne jak te z kupionej kompletnej podsufitki.

Zaczynamy   :cool:  :


Potrzebny czas:


Mi demontaż, robiąc to pierwszy raz zajął około 3h, od razu z wymianą relingów. Montaż czarnej podsufitki odłożyłem na inny dzień ze względu na inne zajęcia. Nie mniej na całość trzeba przeznaczyć przynajmniej 6h według mnie.


Co potrzeba:


Dużo cierpliwości, mile widziany kolega, który to robił. Chociaż fotostory też pomoże   :thumbup:


Z narzędzi:

nr 1.jpg


- jakieś rękawice,

- dobrze leżący w ręku śrubokręt z płaską końcówką,

- zestaw torx-ów, lub taki jak na zdjęciu śrubokręt z opcją założenia przedłużek i różnych bitów w tym torx (preferowany ze względu na większą łatwość przy pracy, pewniejszy chwyt - odkręcane śruby są bardzo mocno zakręcone, po prostu nie dałem rady odkręcać ich zestawem torx). Potrzebne torx-y/bity : T20, T25, T40.

- Śrubokręt gwiazdka,

- klucz oczkowy/nasadowy 10mm


Stopień trudności:


3/5 według mnie. Demontaż/montaż poszczególnych elementów nie jest trudny sam w sobie, jednak czasem trzeba to robić na granicy "delikatnie, ale trzeba się szarpnąć" stąd też niemoc w pewnych momentach i poczucie że się utknęło ;) Nie mniej elementy podsufitki są bardzo wytrzymałe i elastyczne. Żeby coś pękło, trzeba na prawdę przesadzić.




1. Początek - Wykręcanie wszystkich śrubek, elementów trzymających:

nr 2.jpg


Uchwyt trzymający słonecznik. Podważyć śrubokrętem płaskim przy podsufitce, zejdzie obudowa tego uchwytu. Następnie złapać za uchwyt i pociągnąć w dół. Metodyka działania jak tu:

 

nr 3.jpg


Z drugiej strony słonecznika, w nodze uchwytu jest widoczna na zdjęciu zatyczka. Pod nią jest T25. Odkręcamy. Wyjmujemy cały słonecznik i odpinamy elektrykę:

nr 4.jpg


Elektryka siedzi dość mocno, przynajmniej ja miałem z tym mały problem. Całość tak jak tu:

 

 

 

 

 

 





2. Słupek A


Po odchyleniu rączki są dwie zatyczki, pod którymi są śruby. T25:

nr 5.jpg


Dalej w kierunku tyłu auta, pod logo AIRBAG jest schowana śruba T25:


nr 6.jpg


Podważyć śrubokrętem na obrzeżu , śrubę wykręcić:


nr 7.jpg


W tym momencie można się zabrać za wyjęcie słupka A:


Wsadzić elektrykę od słonecznika do środka podsufitki, aby nie wystawała i zacząć odginać słupek od strony rączki. Można wtedy popatrzeć czy jeszcze gdzieś nie jest przypadkiem trzymany. W słupku przy szybie przedniej są 3 zatrzaski, które trzeba z wyczuciem szarpnąć. Przy desce słupek siedzi w rolce ustalającej i jest zahaczony o słupek środkowy przy drzwiach. Nie ma tam żadnego dodatkowego mocowania.


nr 8.jpg


Po tym zabiegu mamy coś takiego:


nr 9.jpg


3. Środkowy element


Następne są śruby schowane w uchwytach do mocowania siatki w podsufitce. Trzymają wąski środkowy element podsufitki, który jest pomiędzy słupkiem B i podsufitką. Siedzą tam T40. Jeżeli przy wykręcaniu nie uda się wam wyjąć śruby to nie ma się czym przejmować, bo i tak wszystko będzie zaraz zdemontowane i śrubę się odzyska :decayed:

nr 10.jpg

Odkręcamy też tylną rączkę.


Na początku tego elementu, od strony słupka A jest taka sytuacja:


nr 11.jpg


Widoczny na zdjęciu czarny zatrzask wciskamy do środka i obracając do dołu próbujemy wyjąć z tej strony element przytrzymywany jeszcze przez srebrny haczyk nad zatrzaskiem. Otrzymujemy taką sytuację:


nr 12.jpg

4. Demontaż słupka D, elementu tylnego


Aby wyjąć do końca środkowy element, trzeba rozpocząć demontaż 3-go wąskiego elementu, który przechodzi w słupek D. Wykręcamy ponownie T40 schowane w uchwycie do mocowania siatki w podsufitce:

nr 13.jpg


Są teraz dwie drogi, zależnie jak będzie się dało to zrobić u was. Można odchylić ten element od strony słupka C i spróbować go "uwolnić" z tej strony, lub iść od tyłu i rozpocząć demontaż od strony bagażnika. Wiedząc jak jest zamontowany od strony słupka C jest to do zrobienia (ja tak robiłem):

nr 14.jpg


Jest on połączony z środkowym elementem przy słupku C za pomocą takiego zastrzału jak widzicie na zdjęciu. Jest tam plastikowa mała obudowa w której siedzi języczek będący częścią 2-go elementu. Języczek ten jest bardzo trwały i elastyczny, odporny na zginanie. Temu też można się pokusić o tego typu zginanie. Zgiąłem go dla próby kilka razy o 90 stopni w lewo i w prawo i nie pękł. Odpowiednio odchylając i lekko zginając 3 element można wyjąć go z tej strony zginając języczek nieznacznie. Tak wygląda ten obszar na innym ujęciu:

nr 15.jpgnr 16.jpg


Dodatkowo widać tu, czemu nie da się wcześniej wyjąć 2-go, wąskiego elementu. Jest przykręcony śrubą, którą teraz można łatwo usunąć. T25


Jeżeli nie chcecie iść tą drogą, druga opcja to demontaż od strony bagażnika, należy wykręcić śrubę widoczną na zdjęciu T20 lub T25, nie pamiętam już:


nr 17.jpg



I teraz tak: Słupek D od dołu jest trzymany poza tą śrubą na jednym kołku ustalającym ułożonym w poziomie (kołek jest częścią czarnego tworzywa pod słupkiem, które jest widoczne na powyższym zdjęciu i na plastikowym języczku zlokalizowanym przy szybie.

nr 18.jpg


Nr 1 to miejsce gdzie wchodzi języczek, nr. 2 zaznaczyłem miejsce gdzie słupek trzymał kołek. W moim słupku jak widać na zdjęciu było to już ułamane, najwidoczniej kiedyś już ktoś coś tu robił. Więc wyjęcie tego dla mnie nie stanowiło większego problemu. Wg mnie szczerze - można próbować odginać słupek śrubokrętem aby wyskoczył z kołka. Jeżeli nie i dodatkowo nie chciałoby się ułamać tego zaczepu tak jak u mnie, należałoby trochę odkręcić czarny plastik w bagażniku, poluzować, aby można było wyjąć słupek D. Ja się w to nie bawiłem, tym bardziej, kiedy zobaczyłem że słupek D w zakupionej podsufitce też miał urwany te miejsce.  :huh:   Drugi był ok ...

Na szczęście mogę dodać że po skręceniu wszystkiego, wady tej nie widać, nic się nie rusza i nie lata [:banan:]


Poniżej dodatkowo wstawiam zdjęcie języczka trzymającego słupek przy szybie (zdjęcie zrobione na drugiej stronie jak do tej pory):


nr 19.jpg


W miedzy czasie należy wyjąć płaski element podsufitki przy bagażniku, który nachodzi na słupek D. Trzyma się on po prostu na 4 zatrzaskach i jednym kołku ustalającym. Trzeba nieźle się szarpnąć aby go wyjąć, oczywiście bez przesady [:)] :

nr 20.jpg



Po tym wszystkim zostaje wyjęcie słupka D. Trzyma się on dodatkowo na dwóch zatrzaskach, jeden blisko dolnej śruby, drugi na środku słupka:


nr 21.jpg


5. Słupek C, wąski element przy tylej szybie:

Po wyjęciu słupka D mamy coś takiego:


nr 22.jpg



I teraz niestety, ale aby wyjąć słupek C i mały wąski element podsufitki przy tylnej szybie w który wskakują języczki od słupka D:


nr 23.jpg


Należy niestety odkręcić kurtynę 3x torx T25(Nr 1,2,3 na zdjęciu) i klucz 10mm (Nr 4 na zdjęciu) od odkręcenia elektryki. (śruby trzymające ten element, oraz słupek C są pod kurtyną - można kombinować i próbować odginać poduchę, ale mi się to osobiście nie udało. Tak więc:


nr 24.jpg



Wtedy od razu odkręcamy śruby trzymające słupek C od góry. Wąski element podsufitki i śruby słupka C, wszystko T25.


nr 25.jpg


Najlepiej w tym momencie wymienić wąski element podsufitki i słupek C, aby można było wszystko łącznie z kurtyną z powrotem skręcić w całość. Słupek C od dołu przy tylnej szybie jest także zahaczony o języczek, który należy podważyć, jeżeli się nie zdejmuje czarnego plastiku w bagażniku:


nr 26.jpg



Dodatkowo od dołu na słupku jest jeden zatrzask a na górze kołek ustalający. Wyjęcie nie nastręcza problemów:


nr 27.jpg


Montaż słupka C w odwrotnej kolejności, po czym wszystko można skręcić śrubami i podpiąć z powrotem kurtynę.


6. Podsufitka, konsola

Po wykonaniu tej całej pracy po obu stronach można wyjąć podsufitkę. W tym celu z przodu auta demontujemy konsole. Wystarczy lekko podważyć plastiki aby zdjąć obudowy:


nr 28.jpg



Pod szarą obudową są dwie śruby (dla odmiany gwiazdki, jedyne gwiazdki właściwie), które trzymają konsole przykręconą do dachu:


nr 30.jpg


Potem już tylko odpięcie wiązki i konsola wyjęta. Przy szybie, przed konsolą jest do odkręcenia jedna mała śrubka (T20):


nr 30.jpg


Z tyłu podsufitka trzyma się na jednym zatrzasku:


nr 31.jpg


Po prostu wyjmujemy:


nr 32.jpg


Na środku podsufitka trzyma się na takich alla rzepach do dachu, odpinamy:


nr 33.jpg



Z przodu należy sprawdzić czy kable nigdzie nie przytrzymują podsufitki, po czym można już ją wyjąć :)


Ja dostałem podsufitkę z uciętą wiązką przy słupku A. Nie chciałem tego łączyć, dodatkowo nie wiedziałem czy instalacja z zakupionej podsufitki jest ok. Temu też zdecydowałem się wypiąć moją, pewną wiązkę i wrzucić ją na zakupioną podsufitkę. Jest to robota na góra 20-30 minut, więc bez problemu, wiązka siedzi w takich plastikowych "trzymaczach" i łatwo ją wyjąć. Messsss   :D  :


nr 34.jpg


Ostatecznie mamy coś takiego :decayed: :


nr 35.jpg


7. Słupek B

Zostaje jeszcze słupek B. Od strony kurtyny są tylko dwa języczki ustalające, bez żadnych śrub. Od dołu są dwa zatrzaski. Zdejmujemy ponownie "wyrywając" z wyczuciem:


nr 36.jpg


Zostaje kwestia pasa. Trzeba go wymontować z miejsca zahaczenia w fotelu kierowcy. Jest tam blokada przy śrubie, którą trzeba podważyć i uchwyt zsunąć z śruby:


nr 37.jpg


Wtedy można już wyjąć pas z słupka i przewlec go do nowego słupka. Instalacja w kolejności odwrotnej :naughty: .


Właściwie to wszystko :wink: . Montaż podsufitki ma też swoje cięższe momenty, takie jak wsadzenie słupka A i spasowanie wszystkiego. Nie mniej krok po kroku idzie to zrobić bez problemów, jest to po prostu czasochłonne.


Końcowo otrzymujemy:
 

nr 38.jpg

nr 39.jpg

Zdjęcie nie oddaje klimatu, ale zapewniam że jest   :kox:

:banan:



W razie uwag, pytań, piszcie, postaram się pomóc


Na koniec wujek dobra rada:


1. Jak kupicie podsufitkę i będzie ona do was iść kurierem/pocztą - dopilnujcie/doproście aby sprzedający odpowiednio ją zapakował. Moja delikatnie się nadłamała (po instalacji tego praktycznie nie widać). Wkładanie listewek drewnianych wzdłuż podsufitki nic nie da. Muszą być włożone poprzecznie, lub całość musi być położona na jakiejś w miarę sztywnej płycie.


2. Teraz gdybym to robił, odpiął bym klem z akumulatora. Wynikają tu dwa problemy na koniec, których nie przewidziałem/zapomniałem, ale się podzielę:


- odpinana była z tyłu kurtyna. Po złożeniu wszystkiego mam błąd AIRBAG na desce zegarów i myślę że to od tego. Przy odpiętej klepie bym tego nie miał.

- grzebałem się długo przy aucie, ciągle otwierając/zamykając poszczególne drzwi, raz włączyłem muzyczkę. Nie odpaliłem auta przez ten cały czas   :facepalm:  . Finalnie, mój 11-letni aku kompletnie zdechł i po skończonej pracy nawet nie wjechałem do garażu :facepalm: :lol: . Więc przestrzegam :decayed: . Lampki w drzwiach i muza dla umilenia czasu skutecznie go rozładują przez cały dzień. Przynajmniej mojemu się dostało.


Przy odpięciu aku naturalnie może być potrzebny kod do radia ( u mnie nie był potrzebny) i adaptacja kluczyka, ale to już się robi w 10 sekund bez żadnego kompa i kabli.


  :hi:

 

Edytowane przez uszol
  • Podziękowanie 1
  • Poparcie 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotrek81

swietna fotorelacja,czy w sedanie pod szyber jest ta sama kolejnosc?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
s3ns

Myślę że tak, generalnie trzeba zaczynać od słupków, niektóre mocowania są pochowane właśnie gdzieś pod nimi. Sam szyberdach nie powinien stanowić problemu :)

Edytowane przez uszol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
harry19-19

dzięki za fotorelacje :hi: przydadzą mi się do demontażu relingów ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
harry19-19

s3ns poproszę o więcej fotorelacji takich ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
k232

O w pytkę, jest trochę roboty przy tym, z demontażem, przyklejeniem i montażem wołają sobie 500 zł..

U mnie się odkleja, chce ktoś mi to naprawić? :biggrin:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
uszol
Dnia 31.08.2017 o 17:46, k232 napisał:

O w pytkę, jest trochę roboty przy tym, z demontażem, przyklejeniem i montażem wołają sobie 500 zł..

U mnie się odkleja, chce ktoś mi to naprawić? :biggrin:

Podpatrz sobie w wątku u kowiego na a4k, sam wymieniał podsufitke i przyklejał na nią nowy materiał. Opisywał krok po kroku co i jak w b5. Całkiem całkiem to wyszło a koszt nie duży i od razu można zrobić czarny sufit jak w s4.

Edytowane przez uszol
  • Poparcie 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
r7adek

I ja dzięki tej fotostory okleiłem podsufitkę na nowo. stara gąbkę zdarłem szczotką drucianą a następnie płynem ,, meglio'' i twardą szczotką pozbyłem się reszty. Po tym wszystkim spłukałem wodą, tylko ostrożnie nie lać nie wiadomo jak żeby się podsufitka nie rozmokła. Na drugi dzień po wyschnięciu, odtłuściłem benzyną ekstrakcyjną i okleiłem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a4b6quattro

Ja to zrobiłem w jeden dzień,tak jak piszesz,starą gąbke szczotką odtłuscić ,klej w sprayu i oklejanie😉 Dwa lata i jest ok ,jak narazie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Warunki użytkowania