Skocz do zawartości
uszol

A4 B5 Wymiana termostatu 1.9TDI AFF/1Z/AHU/AHH/AFN/AVG/AJM/ATJ

Rekomendowane odpowiedzi

uszol
Wymiana termostatu w 1.9 TDI AFF/1Z/AHU/AHH/AFN/AVG/AJM/ATJ
 
Kiedy należy zainteresować się termostatem?
- po przejechaniu ok 8-10 km w temperaturze otoczenia >0 st C silnik nie zagrzewa się do 90 st C (trzyma max 85 st C).
- temperatura silnika po przejechaniu j.w jest bardzo niska (np 60 czy 70 st C).
 
Do wymiany termostatu będziemy potrzebowali:
 
- przyrząd do zaciskania opasek samozaciskowych lub duże kombinerki
- klucz 10 nasadowy
- wkrętak krzyżakowy średni
- wkrętak płaski średni
- klucz imbusowy rozmiar 6 (długość ramienia ok 15 cm)
- nowy termostat
- koncentrat płynu G12+ w łącznej ilości po rozcięczeniu z woda destylowaną ok 6-6,5 litra
- opaski zaciskowe (przynajmniej 2-3 sztuki, w tym jedna dość długa)
- klucz płaski 13
- miska, wiadro (butelka się nie sprawdzi chyba że zrobimy jakieś odpowietrzenie, a z lejkiem do butelki normalnie nie ma szans zlewać bo się przeleje)
 
 
1. Wjeżdżamy na kanał, pamiętając o tym aby silnik był rozgrzany (na max nie ma sensu rozgrzewać bo i tak się termostat zamknie a na dodatek grozi nam poparzenie) 
2. Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.
3. Zdejmujemy osłonę dolną silnika.
4. Zdejmujemy wtyczkę z czujnika przy dolnym króćcu chłodnicy.
5. Zdejmujemy drut sprężysty zabezpieczający wąż przy dolnym króćcu chłodnicy i ściągami wąż UWAGA zleci płyn !!!
6. Ściągamy wąż gumowy z rury plastikowego króćca termostatu - zapięcie analogiczne jak na dole (z drucikiem zapezp.). Jak ten drucik jest skorodowany lub nieco się rozgiął warto go wymienić lub dobrze podgiąć.
7. Odkręcamy kluczem 13 przewód "+" z tyłu alternatora 
8. Rozpiąć spinkę przewodów z tyłu alternatora, wypiąć ze spinek przewód czujnika oleju w misie olejowej. Wszystkie te przewody spiąć opaską elektryczną by nie przeszkadzały w dostępie do śrub imbusowych króćca termostatu.
9. Zdemontować wąż gumowy górny idący z intercoolera.
10. Odkręcamy króciec termostatu - nie ma miejsca na podłożenie, mi poleciał płyn po silniku - !!! UWAGA chronić by płyn nie dostał się na paski !!! Termostat zamknięty i trzyma dość sporą ilość płynu, który może być znacznie cieplejszy niż ten z chłodnicy.
11. Po odkręceniu (2 imbusy) nie kręcić króćcem !!! UWAGA możliwość połamania wewnętrznych bolców osadczych termostat !!! Jeśli poprowadzimy oś pomiędzy otworami króćca to w ramach obrotu, ruchów wokół tej osi staramy się wyjąć króciec (bolce sa rozłożone prostopadle do tej osi). Możliwe że alternator nam to uniemożliwi i nasza praca wydłuży się o jego demontaż lub poluzowanie.
12. Po wyjęciu króćca oczyszczamy w nim jaki i gnieździe krawędzie uszczelniające pod o-ring.
13. Przymierzamy termostat w króćcu by sprawdzić jak pasuje, powinien być zamocowany z minimalnym wciskiem a oba żebra grzybka powinny być rozłożone prostopadle do osi pomiędzy otworami (wsunięte mięcy bolce osadcze).
14. Osadzamy termostat w gnieździe tak by pasował ułożeniem pod króciec. Przed jego przesunięciem zebezpiecza o-ring.
15. Montujemy króciec. 
16. Naciągamy węże gumowe przy króćcu termostatu i na dole przy chodnicy.
17. Rozcinamy opaskę i układamy przewody jak były poprzednio - uwaga jeszcze raz na przewód alternatora, który przykręcamy z powrotem.
17. Demontujemy osłonę podszybia.
18. Rozcinamy opaskę zaciskową na harmonijce na podszybiu. Pod nią mamy dwa węże od nagrzewnicy.
19. Na lewym gumowym wężu (stojąc z przodu samochodu twarzą do silnika) zauważyły zaznaczony otwór odpowietrzający (można wymacać palcem). Zsuwamy opaskę zaciskową i zsuwamy gumowy wąż tak aby otwór odpowietrzający w nim został odkryty (węża nie zsuwamy całkowicie).
20. Odkręcamy trzy wkręty mocujące zbiorniczek wyrównawczy i unosimy go do góry tak by pod niego wsunąć małą listewkę. Zbiorniczek jest pochylony i do zalewania dobrze użyć lejka choć i obcięta butelka dobrze się sprawdzi (zamocować ją taśmą izolacyjną by nie spadała) 
21. Płyn G12+ sprzedawany w Skodzie jest w 1l butelkach, przy rozrabianiu 1:1 wystarczać ma na -38 st.C. 
22. Ustawiamy pokrętło temperatury na konsoli w pozycję "ciepło" (dla klimatroników - włączamy zapłon [nie uruchamiamy silnika!!!] i ustawiamy temp na "HI"). Wyłączamy zapłon.
23. Nalewamy płyn chłodniczego początkowo w porcjach co po ok. 0,5 litra i czekamy aż powietrze zejdzie a płyn spłynie ze zbiorniczka. Następnie chwytamy za gumowy wąż górny, biegnący z bloku do chłodnicy i od czasu do czasu ściskając go "pompujemy" aby wypchać powietrze. Później dolewki płynu można zwiększyć i obserwujemy otwór odpowietrzający na podszybiu do momentu aż nastąpi przelanie płynu.
24. Nasuwamy wąż gumowy na podszybiu i zabezpieczamy opaską. Nasuwamy harmonijkową osłonę i zabezpieczamy opaską elektryczną (długą). 
25. Zdejmujemy deseczkę spod zbiorniczka wyrównawczego i dolewamy płynu tak aby ustabilizował się na poziomie powyżej MIN.
26. Zakręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym. Uruchamiamy silnik i rozgrzewamy go stacjonarnie lub wykonujemy krótką przejażdżkę (mając obok bańkę z płynem chłodniczym - dolewka). Pamiętamy przy tym że silnik jest zimny. początkowo nie przekraczamy 2000 obr. a po przekroczeniu 60 st.C 3000 obr. Proponuje początkowo rozgrzać stacjonarnie na jałowym a w tym czasie zamontować osłonę pod autem i na silniku. Cały czas klimatronik w pozycji "HI" aby nie wychładzało silnika można zredukować obroty dmuchawy do jednej kreski.
27. Po pewnym czasie silnik się rozgrzeje do ok. 90 st.C - sprawdzić m. in. na klimatroniku poz. 49. W razie potrzeby dolewamy płynu (choć jeśli wszystko dobrze zrobiliśmy nie powinno to mieć miejsca). 
28. Następnie na przejażdżce troszkę "butować" autko by doszła temp. na ponad 90 np. 92 st.C termostat się uchyli i jeśli poziom płynu zmniejszy się (jak dobrze wszystko zrobiliśmy to powinien naprawdę minimalnie) wysiadamy i na pracującym silniku dolewamy płynu (ostrożnie przy odkręcaniu korka).
29. Otwarcia termostatu sprawdzamy chwytając ręką za dolny wąż (ten który był rozpinany przy wymianie termostatu) powinein byc lekko ciepły (w zależności jak zagrzaliśmy auto, początkowe otw. 87 st.C a max otw. jest przy 102 st.C). Im wyższa temp. to większy przepływ i wąż cieplejszy - do gorącego.

 

Edytowane przez uszol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Warunki użytkowania