Skocz do zawartości
uszol

ALL Budowa działanie i usterki pompy wtryskowej vp44

Rekomendowane odpowiedzi

uszol

Jako, że ostatnio coraz bardziej zagłębiam się temat z racji forda, którego reanimuje, holuje, reanimuje, holuje itd :decayed: 

59_1192650799.jpg

Promieniowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa składa się z łopatkowo-komorowej pompy z zaworem regulacyjnym ciśnienia i przelewowym zaworem dławiącym. Jej zadaniem jest zasysanie paliwa, wytworzenie ciśnienia wewnątrz akumulatora hydraulicznego (ok. 2,0 MPa) oraz zasilenie paliwem tłoczkowej pompy promieniowej wysokiego ciśnienia, która wytwarza wysokie ciśnienie niezbędne do wtrysku paliwa (do ok. 160 MPa). Wraz z pompą wysokiego ciśnienia obraca się wałek rozdzielacza, doprowadzający paliwo do poszczególnych cylindrów. Zawór elektromagnetyczny wysokiego ciśnienia odpowiada za dawkę paliwa i jest sterowany sygnałami o zmiennej częstotliwości impulsów przez umieszczony na pompie sterownik. Otwieranie i zamykanie zaworu określa czas tłoczenia paliwa przez pompę wysokiego ciśnienia. Na podstawie sygnałów czujnika kąta obrotu (położenia kątowego wałka) jest ustalane chwilowe wzajemne położenie kątowe wałka napędowego i pierścienia krzywkowego podczas obrotu, obliczana prędkość obrotowa pompy wtryskowej oraz (przez porównanie z sygnałami czujnika wału korbowego) rozpoznawana pozycja ustawienia przestawiacza wtrysku. Czujnik kąta obrotu jest umieszczony na pierścieniu obracającym się synchronicznie z pierścieniem krzywkowym pompy wysokiego ciśnienia. Zębata tarcza nadajnika impulsów jest umieszczona na wałku napędowym pompy. Miejsca bez zębów odpowiadają liczbie cylindrów silnika.

Zawór elektromagnetyczny ustawia położenie przestawiacza wtrysku, który odpowiednio obraca pierścieniem krzywkowym pompy wysokiego ciśnienia

post-9859-0-96723600-1317924466.jpg

Na rysunku przedstawiono schematycznie wewnętrzną budowę promieniowej rozdzielaczowej pompy wtryskowej.
Regulacja początku wtrysku polega na porównaniu sygnału z czujnika wzniosu igły rozpylacza z sygnałem czujnika kąta obrotu i na ewentualnej, odpowiedniej zmianie położenia przestawiacza wtrysku.

Paliwo przedostaje się do pompy kanałem pierścieniowym i wpływa przez otwarty zawór między tłoczki. Ciśnienie wstępne powoduje, że tłoczki są dociskane do pierścienia krzywkowego.

Pompy promieniowe (radialne) nie mają – w odróżnieniu od pomp osiowych – sprężyn odciągających tłoczki. Dlatego, jeżeli pompa promieniowa jest sprawna, to w stanie wymontowanym da się obrócić ręką. Trudności podczas obracania wałka pompy promieniowej świadczą o tym, że jest uszkodzona mechanicznie.

Kiedy wałek rozdzielacza obraca się, rolki popychacza poruszają się po krzywiznach pierścienia krzywkowego. Tłoczki  są wtedy wciskane do wewnątrz i sprężają paliwo do wysokiego ciśnienia. Jednak tłoczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem rozpoczyna się wtedy, gdy zawór elektromagnetyczny zostaje zamknięty sygnałem ze sterownika. Wałek rozdzielacza ustawi się przed wylotem sprężonego paliwa do odpowiedniego cylindra. Teraz paliwo przedostaje się przez zawór zwrotny dławiący i złącze przewodem do wtryskiwacza, który za pośrednictwem rozpylacza wtryskuje je do komory spalania. Wtrysk kończy się wtedy, gdy zawór elektromagnetyczny zostanie otwarty.

Najczęstszą usterką tych pomp jest awaria elektroniki a dokładniej sterownika pompy - upala się tranzystor. Elektronika sama z siebie się nie psuje, uprzednio zaciera się zawór odpowiadający za dawkowanie paliwa przez co przez tranzystor przepływa co raz większy prąd i go wykańcza. Na zdjęciu zaznaczony jest tranzystor, który najczęściej ulega uszkodzeniu. Po lewej stronie jest tranzystor od zaworu początku tłoczenia. Zawór dawkowania paliwa ulega szybszemu uszkodzeniu z powodu złej jakości paliwa lub kręcenia na sucho np. gdy braknie paliwa. Pompy vp44 przejezdzają około 300 tyś. U mnie padła po 280tyś. Usterka objawia się uprzednio nie równą praca silnika po rozgrzaniu, kopceniu na czarno - przejeździł tak około 30 tyś km jak nie więcej (tak było w moim przypadku)

9227974500_1310213553.jpg

Zdjęcie uszkodzonego tranzystora z mojego forda 1.8 TDDI 90km

a6c08a1f6932b785e4fe96b870bba468.jpg

Pełna i rzetelna naprawa polega na wymianie sterownika na nowy i kompletnej regeneracji pompy wtryskowej, koszt ok. 3000-3500zł

Jest też możliwość naprawienia auta na tzw. sztuke. Myślę, że poradzi sobie z tym większość elektroników. Potrzebny będzie tranzystor irlr2905, można zakupić go na allegro cena śmieszna około 2zł do tego klej termoprzewodzący. Poniżej zdjęcie przelutowanego tranzystora. Nie da się określić ile kilometrów przejedziemy na takiej naprawie, ja przejechałem ok. 600km wszystko zależy od tego jak bardzo zatarty jest zawór dawkowania paliwa i jak zostanie przylutowany tranzystor. Najpoważniejszym problemem jest przegrzewanie się tranzystora, najlepiej było by go wyprowadzić na zewnątrz ponoć wtedy można na tym troche pojeździć jednak aż tak w temat się nie zagłębiałem. Na allegro i olx są osoby które oferują naprawe sterownika w podobny sposób za 300zł. Jak to robią, co robią nie mam pojęcia może ich rozwiązania są bardziej trwalsze. 

20171227_105406.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Warunki użytkowania