Skocz do zawartości

Ranking


Popularna zawartość

Treść z najwyższą reputacją w 2016.10.19 uwzględniając wszystkie działy

  1. 1 punkt
    powtarzam, jak ktoś nie ma mocy operującej na kołach (przyspieszanie, hamowanie) to może i przelotowy 100mm zapierniczyć... dla wyjaśnienia, większość śrub w kołach ma twardość 8.8 bądź 10.9 biorąc pod uwage te wytrzymalsze... pierwsza cyfra to wartość granicy wytrzymałości na rozciąganie Rm - tutaj 10 x 100 MPa = 1000 MPa druga cyfra to wartość granicy plastyczności Re ujęta w stosunku procentowym względem wytrzymałości na rozciąganie Rm - tutaj: 9 x 0,1 x 1000 MPa = 900 MPa czyli na każdym mm2 śruby otrzymujemy maksymalne rozerwaniowe obciążenie 100N a elastyczne 90M Co to znaczy w praktyce? Śruba m14 ma około 45mm2 średnicy przekroju czyli (1000mpa x 0,1 kg/mm2) x 45mm2 = 4500kg x 5 śrub = 22500kg wydaje sie dużo na jedno koło, nie? A to jest tylko siła wystarczająca do rozerwania śruby w miejscu łączenia przy zawieszeniu objektu pionowo z siłą przyciągania ziemską 1G. Gdy faktyczną łącznością pomiedzy śrubą a piastą jest jedynie jej gwint, który na 6-7 zwojach nie przekracza powierzchnią kontaktową 10mm2 czyli zaledwie 5T na koło siły rozrywowej a przy wykonaniu tego samego wyliczenia plastyczności zaledwie 4.5T nacisku jest w stanie wykrzywić takie połączenie... Dodajmy do tego fakt że im dłuższe punkty podporowe pomiędzy połączeniami tym łatwiej je wykrzywić dzieląc wytrzymałość materiałową poprzez oddziaływanie elastyczne to wystarczy by nasz 2tonowy bolid z przelotami 25mm wyhamował ze 100 ze zblokowanymi kołami i wpadł w niewielką wyrwe dociskającą siłe cierną opon wytwarzającą ok 700-800nm przeciążenia. W rezultacie patrzymy jak ładnie wygląda nasza felga jak sie toczy, mimo że nie wysiedliśmy z auta. Dla ciekawskich jak to wygląda w praktyce dodaje filmik pana z saaba który najprawdopodobniej nie rozumiał klasyfikacji materiałów oraz podstawowych praw fizyki.


×

Powiadomienie o plikach cookie

Warunki użytkowania